söndag 3 oktober 2010

En maratonvecka

Denna veckan har varit ett enda långt maratonlopp. Det började lugnt i måndags. Allt rullade på men under dagen blev jag mer och mer irriterad på de garnlådor som vi hade bakom disken. Det var så illa att jag tom börjat sälja direkt ur lådorna. Så kan man ju helt enkelt inte ha det. Bestämde därför med Catthis om att vi skulle träffas kl 09 på tisdagen för att påbörja vår stora omflyttning av allt garn.

Tisdag morgon kom och vi plockade fram skissen som funnits i några veckor och efter ett par minuters diskussion gick vi lös på bortre hörnan i butiken. Innan butiken öppnade kl 11 hade hörnan blivit en Rowanhörna där även grövre garner fick plats. Vid lunch hade vi omvandlat delar av bomullsgarnshyllan rakt innanför dörren till en hylla med spännande udda garner. När jag stängde butiken kl 18 ringde jag till maken och "frågade om lov" att få stanna kvar och göra färdigt allt.



Sagt och gjort. Klockan 20.30 var sista nystanet flyttat. Av de 125 kvadrater som finns i våra expedithyllor så hade vi flyttat om 115! I varje kvadrat har vi mellan 40 och 60 nystan. Detta innebär att i runda slängar hade 6000 nystan bytt plats! Inte undra på att knäna var ömma och knogarna slitna i onsdags.

Överst på hyllan och hängande nederst på väggen syns Manos Maxima. Jättemysigt garn i häftiga färgställningar.

Onsdagsmorgonen inleddes med ett samtal från Lokaltidningen. De höll på med att skriva en artikel om stickning och undrade om de fick komma och ta några bilder. Vilken tur att jag fönat håret på morgonen och hunnit få på lite mascara. Det blev en stunds stickprat och fotograferande. Berättade om On line stickcafét på Facebook och lite annat smått och gott. Hoppas artikeln blir bra!
På kvällen var det så dags för andra delen av sockstickningskursen. Det var en kamp med timglashälar och vi letade kragar kring maskor och lyfte kragar. När kvällen var över fanns det 10 nya fräscha hälar på stickorna. Själv hade jag snabbproducerat en grov socka eftersom min egen sockstickning, som jag kämpade med under bilresan i helgen, gömt sig och absolut inte ville titta fram. Efteråt var det inte helt fel att ha en tydlig demostrumpa där maskorna inte var så små utan rätt tydliga att se.



Torsdagen kom och då anlände 3 stora lådor med 30kg grovt ullgarn plus 1 låda ECO-alpaca plus 1 låda annat garn. Vi som precis lyckats få allt annat på plats. Det grova garnet skulle dock inte ha plats i hyllorna utan i en stor korg på golvet och med lite god vilja så frigjorde vi en korg som haft Dropsgarn och mycket kunde stuvas ner i den. På torsdagen kom även Gunnel in. Hon var klar med ponchon i Silenzio. Den blev så läcker! De beiga/bruna tonerna lugnade ner intrycket och de bredare ränderna ändrade utseendet från plottrigt till raffinerat. Mönster kommer att finnas i mitten av veckan.


Min plan var att unna mig en lugn fredag eftermiddag. Först visade det sig att Catthis köpt god fredagsfika som en belöning till oss efter allt vi fixat i veckan. Men efter fikan var det lögn i helsike att komma ifrån. Så fort jag tog sats så hade vi fullt av kunder i butiken och då är det ju alldeles för kul för att gå hem. Vi log glatt och njöt av situationen.

4 kommentarer:

  1. Men det låter ju iaf som om ni haft en otroligt givande och trevlig vecka även om det var mycket. Tack för titten i måndags ;)

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ja, veckan var mycket bra. Äntligen blev förändringen gjord!

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa om garnlivet! Så fint ni har det i butiken, jag vill hälsa på!

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev.Jag måste komma och hälsa på snart.
    Kram Gina

    SvaraRadera