tisdag 1 mars 2011

Åsna mellan hötappar

Ojojoj vad svårt det är att bestämma sig. Det finns så otroligt många garner som är underbara. Jag vet vad jag själv gillar men vad vill ni kunder ha? Ni har alla olika smak och önskemål. Ibland hör jag i och för sig kommentaren att det är svårt att välja för butiken innehåller så mycket. Men helt ärligt så tror jag inte att någon av er skulle vilja att jag drar ner på sortimentet för att underlätta ert val.

När jag nu kämpar med att bestämma ett bra, lockande och hållbart sommarsortiment så har jag svåra våndor.
Försöker minnas hur försäljningen var förra sommaren. Tror att jag faktiskt skall ta kassasystemet till hjälp för att få säkra uppgifter. Rullade det mycket bomullsgarn?? Om inte, berodde det på att jag inte hade stickat upp så mycket till skylten? Eller har man en överdriven tro på sommargarner bara för att man är så trött på vintern och vill ha in något nytt och fräscht?
Mina siffror över försäljningen första tiden kanske inte ens är statistiskt säkra. Jag hade ju precis öppnat och tidigare hade man inte kunnat handla många av mina garner i Hbg med omnejd. En uppenbart risk.

Vad skall jag då gå på? Måste nog satsa på lite färgbomber. Något som piggar upp. Något som syns och sticker ut. Men alla vill ju inte ha det så sedan krävs nog lite dova färger. De som vi gillar när vi fått lite solbränna och tycker att vi klär i ljusa färger. Efter det så måste jag få in fler ekologiska garner. Vill ha ett brett sortiment av ekologiskt och Fair Trade. Har redan Revive från Rowan och där kommer några färger till. Men garnet säljer inte sig självt. Måste faktiskt bli klar med min bolero så jag kan visa hur härligt garnet är. Igår var ytterligare en kund inne och visade hur härlig en tröja blir i det garnet.

Flärd! Det behöver vi alltid. Något mjukt med silke och känsla. Det måste jag ha! Av det skall man kunna sticka någon liten topp eller bolero. Eller en liten mjuk sommarbasker eller liten sommarsjal.

Vad behövs mer? Jo, jag behöver ett bra åretruntgarn. Alla sommarkvällar är inte 20grader varma och här vid havet kan det blåsa svalt under sommaren. Vore bra att komplettera Rowans Belle Organic med ytterligare ett som kan användas året om. Jag har redan spanat in ett. Undrar om jag kan bestämma mig idag?

Hoppas att många gillar lin. Jag har redan fyllt på bra med lin. Man behöver inte sticka på 2,5or. Man kan faktiskt ta dubbelt och det blir så härligt. Stortrivs i min midsommartunika från i fjol. Tror det vore jättesnyggt att köra med flera olika närliggande kulörer och ha dubbelt garn och bara byta en tråd i taget. Tänke en långsam övergång mellan olika lila toner eller olika gröna toner. Måste nog testa.

Först måste bara den sommarkofta som jag började på igår, bli klar. Fastnade för den enkla koftan i Stickverk av Birgitta Engardt, och nu gör jag en egen variant. Lite längre, lite mer insvängd och lite smalare om axlarna. Stickar den i djup plommonlila Kid Silk Haze. Hann faktiskt upp till ärmhålen på bakstycket igår kväll. Koftan syns på mittenbilden här under.



Ge gärna tips om vad ni skulle vilja se i butiken. Jag skulle uppskatta en dialog! Och jag behöver råd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar