fredag 21 september 2012

Bakom kulisserna


Här är då äntligen resultatet av Mia Karlssons, Knitbag, och mitt hemliga projekt för en tidigare ej namngiven veckotidning.

Allt startade tidigt i våras. Mia och jag bollade idéer, skissade och plockade med färger. Vi stickade färgprover, förkastade resultat och började om. Vi stickade fel, blev inte helt nöjda med formen och stickade om. Vi stickade ärmar, var inte 100% nöjda och stickade om. Vi skissade mer och designade om. Det fotograferades i omgångar. Vackraste händerna höll i saxen när klippmomentet filmades och fotograferades. Vi skrev mönster, räknade storlekar, kontrolläste och korrekturläste.

Till sist var dock vår kofta Orchidéa klar.  Både min bruna och Mias gråa överlämnades och efter någon vecka fick vi se de första resultaten av fotograferingen. Fotograf Ulla Alderin hade tillsammans med Malin Carlsson som är redaktör på Allers, åstadkommit underbara foto i en miljö som är så typiskt Helsingborgsk. Bilderna är nämligen tagna mitt i vårt fantastiska Fredriksdals fridluftsmuseum.

Fotosekvensen med spontana bilder tagna lite i flykten är underbara.
Men stickning är så fantastiskt, man vill ju bara börja på nästa projekt och Mia och jag drömmer redan om att påbörja något nytt gemensamt.

10 kommentarer:

  1. Grattis till en vacker kofta!

    SvaraRadera
  2. Grattis ! Båda är jättefina.

    SvaraRadera
  3. Åh va fina koftorna är. Gillar båda två!

    SvaraRadera
  4. Jättefina koftor! Det ska bli spännande att kolla in mönstret!

    SvaraRadera
  5. Den var verkligen fin! Det syns att ni jobbat mycket med den, otroligt fin form!

    SvaraRadera
  6. Mycket fin modell, en sån kan jag tänka mig att sticka. Och i Rauma finull som finns i så många nyanser dessutom!

    SvaraRadera
  7. Grattis!!! fantastisk kofta & garn.
    Måste bara göra!

    SvaraRadera