onsdag 3 juni 2015

Tappad lust

Först blev jag arg och tankarna stod still. Sedan blev jag arg och tankarna snurrade och fingrarna rörde sig. Nu är jag trött, mycket trött.

Allt började med att något inom garnbranschen sett att Adlibris har börjat sälja diverse pyssel och då även garn. Snabbt började kommentarerna flöda. De två leverantörerna som finns där är Garnstudio och Järbo. Att Garnstudio skulle göra något sådant är inte så förvånande tycker jag. Men hur tänkte Järbo??

Man har fått agentur på Manos Del Uruguay och Knit Pro och jag trodde i min enfald att man skulle värna om branschen, om sina serviceinriktade garnbutiksinnehavare. Vi som tar ett bra år och ett dåligt år och inte vänder kappan efter vinden.

Undrar om de tänkte på den risk de tar genom att sälja oss för en chans på Adlibris. Hur länge kommer Adlibris att satsa på detta? Kommer det att ge så mycket omsättning som de räknat med?

Till sist hade mina tankar snurrat och jag gjorde ett inlägg på Järbos facebook-sida och blev så glad när kloka Visalisa delade inlägget på fb för då blir det spridning.

Nu hoppas jag att vi i alla fall kommer att få ett svar på frågan: Hur tänkte ni Järbo??








2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag njuter av att komma in i en garnaffär, gå där och känna och se färger och kvaliteten i verkligheten. Det är svårt att se det på en datorskärm.
    Att bedöma om det kommer passa mig, som inte gillar garn som gör mig alltför varm eller kittlar på kroppen. Sakkunnig hjälp och råd är helt ovärderligt. också den möjlighet som en specialiserad garnaffär kan hjälpa till med att beställa garn som inte finns i ordinarie sortiment. Nu vet du nog vem jag är,du skickade garn till mig förra veckan.
    Försök att kontakta Adlibris eller Coop, och jag är övertygad om att denna fina service finns inte.
    Kram från Lena (som vill vara anonym i bloggen)

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer med tidigare skrivet inlägg, att få gå in i en garnbutik och kunna klämma, känna, se den rätta färgen och få inspiration kan aldrig jämföras med att handla via nätet. Visst är det billigare att handla via nätet men hur många felköp och besvikelser blir det inte?! Jag tycker att vi kunder måste stanna upp och tänka över hur vi vill ha det i framtiden för de senaste tio åren har det varit en sorglig utveckling inom handarbetsbranschen. Affär efter affär har lagt ned för att de inte längre kan konkurrera med näthandeln. Det lilla extra som det kostar att handla i en befintlig butik ger mig en service som du aldrig kan få genom nätshopping. När man som kund väljer att handla från de få återstående garnaffärer som finns kvar i Sverige så kan det jämföras med när man är i en mataffär och väljer ekologiska produkter istället för de något billigare varorna. Det kostar lite extra men man får service, kvalité och tillgång till kunskap. Vi kunder måste bestämma oss för hur vi vill ha det i framtiden, ska vi shoppa allt via nätet eller vill vi kunna gå in i en affär där vi kan se varorna, känna på kvalitén och ha tillgång till expertishjälp från affärsinnehavaren?? Det är vi kunder som styr utvecklingen när vi aktivt väljer vem vi handlar ifrån. /Lotta

    SvaraRadera