måndag 1 maj 2017

Färglöst inlägg om garnegenskaper

Vill du veta hur ett garn ser ut om man stickar fastare eller lösare än vad som står på banderollen?

Då har Tant Thea infon för dig!

Vi håller nämligen på att bygga upp en arsenal av provvimplar. Gudrun håller i stickorna och hon är en fena på att sticka så provlapparna blir urtjusiga.





Tankarna som snurrade hos oss innan arbetet påbörjades var att det skulle vara intressant att se hur ett garn beter sig under olika stickförutsättningar. Själv har jag känt att en del garner har en angiven tänkt stickfasthet som inte alltid stämmer med hur jag själv gillar att uppleva en stickad yta i just det garnet. Och på senare tid har det varit rätt populärt att sticka löst med garner och i flera fall skulle jag personligen velat sticka en aning fastare för att få till min känsla av garnet.

Nu gör Gudrun jobbet åt mig och er. Hon stickar upp provlappar i det ena garnet efter det andra. I mitten på provlappen finns ett fält som är den angivna stickfastheten med garnet (med angivna stickor). Uppåt på lappen finns två fält till. Det näst översta är stickat med 0,5mm tunnare stickor än vad banderollen anger och det översta är stickat med 1mm tunnare. På samma sätt är det i de två fälten under. Näst nederst 0,5mm tjockare än vad banderollen anger och nederst 1mm tjockare.

Vissa garner är jättetåliga och blir fina i alla sticktjocklekarna, vissa blir sladdriga av de tjockare stickorna och vissa blir för täta i de tunnare.





Visst kan det vara bra att ha möjlighet att känna och se?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar