tisdag 17 oktober 2017

Önskas - fler timmar på dygnet

Sällan har hösten hos Tant Thea inneburit fler spännande nyheter. Visst har vi tagit in fler olika garnsorter än vad vi gjort i år men inget år kan mäta sig med detta om man tittar på garnkvaliteterna.
Brooklyn Tweed i sorterna Loft och Shelter, Cardiff Cashmere (100% Cashmere) och vilken dag som helt kommer närproducerat garn där fåren betat utanför Örkelljunga och där ullen spunnits på det fantastiska spinneriet Hjeholts spinneri i Danmark.

Jag har hunnit sticka två mössor i Cardiff Cashmere, är ca 1/3 på väg på min tröja i Shelter och önskar att jag hade fler timmar på dygnet så att jag skulle kunna kasta mig över nästa stickprojekt.



Har ju faktiskt virkat också. Barnbarnen behövde halsvärmare och mössor och jag var inte sen att nappa på det. Virkade efter beskrivning i häftet 1712 från Sandnes. Virknå l7mm och en tråd Alpakka och en tråd Tweed. Nu har vi provat ut var öronen ska sitta och strax är de fastsydda.


Faktum är att nästa stickprojekt bör bli denna fina tröja. Det är ett mönster man kan ladda ner från Kinna textil och den är lite boutique-chic helt enkelt. Patentstickning nertill och slätstickning upptill. Tror att den skulle bli fin om man stickar den i ren merionull. Som sagt var...nästa projekt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar