söndag 11 oktober 2009

Ost i långa banor


Var på en liten personalaktivitet som makens företag (AquaP) anordnat i fredags. Vi gästade Oldsbergs ost i Höganäs. Fantastiskt trevligt! Monica guidade oss på ett väldigt välavvägt sätt igenom 11 olika ostsorter. Min absoluta favorit blev en grottlagrad Gruyére! Utöver den ostkunskap som hon förmedlade så lärde jag mig även att det kan vara väl så lätt att hitta ett vitt vin som passar till en ost som att hitta ett rött som är rätt. Den kunskapen skall jag använda mig av ofta. Jag har nämligen kommit upp i den åldern då jag tycker att jag lätt får hjärtklappning av rött vin och därför helst väljer ett vitt vin om man kan välja.


Givetvis var hennes lokal fantastiskt inspirerande med alla andra underbara specialprodukter. Jag kunde bara inte låta bli att köpa ett par burkar med Kusmi te.


Kan villigt erkänna att jag nog gick mer på burkens utseende än innehåll när jag valde. Till slut kom jag fram till att Kashmir Tchai och English Breakfast skulle funka färgmässigt i köket. Det ni!



En fin burk med Gourmet müsli och en med Knäckebröd från Olof Viktors slank också med under shoppingen.

Skall bli spännande att prova dessa produkter.







I torsdags var jag tillbaka i Helsingborg innan affärerna stängde. Hann med en runda hos Garn ateljén på Norra Storgatan. 30% på bomullsgarn! Jag som tänkt virka brödpåse/korg och fodra med linnetyg.

När jag ändå var i köptagen och eftersom det var rea så köpte jag även garn till en kofta/jacka till mig själv i garnet Mano och en grafitgrå/mörkbrun kulör men den återkommer jag till när jag tycker att det kan vara dags att bestämma mönster.



Tänk om jag snart kunde vara färdig med min äpplegröna alpackatröja... Sista ärmen påbörjades igår under fotbollsmatchen och jag tycker att den bör vara klar i slutet av veckan.


Igår var vädret riktigt trevligt i Helsingborg. Hann vara ute lite och flytta några perenner i trädgården. När jag var borta hos min väninna Karin så erbjöd hon mig att bli vid några lökar Montbretia i orange. Vem kan tack nej till det?

Idag när vi höll i kyrkkaffet så kom hon med en påse till mig. Jag hade aldrig sett denna växtinnan den helt plötsligt dök upp i en rabatt i vår trädgård. Tror att den levt ett undanskymt liv under en massa alldeles för stora buskar och när den helt plötsligt fick se dagsljus så blommade den upp.

I våras gjorde jag om en stor perennrabatt och ett av delmålen var att utrota all höstanemon och bara ta reda på påskliljor och narcisser bland alla lökar som fanns precis överallt. Jag lyckade rädda några montbretior men inte så många. Nytillskottet kommer väl till pass. Tack Karin!


Passar också på så har i slutet att länka till Rosa utlottningen hos Johannas journal. Ta chansen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar