måndag 2 maj 2011

Avslut i flera bemärkelser

Denna helgen har det varit fokus på avslut. Maken och jag satte igår de sista 78 spjälorna i vårt staket in mot grannens tomt. Ett projekt som startade för 2,5år sedan och som fick sin sista skruv igår. Staketet syns knappt inte från gatan och knappt inte från grannens tomt heller, så därav vårt dåliga fokus. Men igår blev det gjort och vi ser fortfarande fram emot vår silverbröllopsdag om fyra veckor. Trots samarbete på staketprojektet alltså...

På stickplanet har jag färdigställt två sjalar. En färsprakande sjal i TK Lace med kant i Mango Moons pärlgarn Chakra. Den blev en favorit direkt. Trots en, från mig, i början tveksam inställning till färgen så blev den en absolut favorit. Jag startade med något som liknade Nessie av Julia Zahle och slutade med min egen version. Färgåtergivningen är bäst på översta bilden.



Nästa avslut var en mjuk gosig vårsjal. Den passar bra nu när det blir lite svalare några dagar. Den är stickade i Coats Fine Wool (tidigare Rheuma Thermal Wolle) och Hommage från ON-line. Mönstret har jag tagit ut Designers Knitting Holiday 2010 och den heter Double Leaf Scarf. I beskrivningen så skall den stickas i två separata delar och sedan sättas ihop med "Three needel bind off" i mitten. Ni som känner mig vet att jag nästan aldrig följer ett mönster till punkt och pricka. Det gjorde jag inte här heller. Jag körde hela sjalen i en längd. Stickade ytterligare en kantdekorarion. Tog upp maskor längs den och gjorde en "Three needel bind off" där istället. Inte den blev sämre av det, faktiskt. Tror inte jag skall blocka den. Känns rätt bra i sin bylsighet.


Ni som följt bloggen vet att jag miste min mor för ett par månader sedan och min far (84,5 år gammal) som blev änkling, har nu gjort sommarflytten och är nu uppe i sin sommarstuga i Närke. Det är hans barndomstrakter och släkten har tre sjötomter med stugor i rad, längs en större sjö. Min farbror B 80år, är alltså granne till pappa. Energin och framtidstron finns där och pappa njuter varje år han kommer upp dit. Igår rapporterades deras fiskafänge för dagen. Sik, abborre, mört, gös och två gäddor som var ca 1m långa. De lär ha varit som mindre krokodiler. Det ni!

Igår började det svalare värdet dra in men jag kunde bara inte låta bli att fånga naturen. Nu spricker allt upp! Visst är det underbart?!





2 kommentarer: