tisdag 6 december 2011

Studiebesök hos Aade Lõng i Raasiku, Estland

Förra helgen gjorde jag käre M och Queen Mudd och hennes man en weekendresa till Tallinn.  Det var faktiskt våra män som kom på idén när de hjälpte mig och Mia på Uppstickaren 2011. Vad männen då inte visste var att en av mina garnleverantörer finns i en by utanför Tallinn.
Nu vet dom det, för vi inledde helt enkelt vår weekend med att hämta ut en hyrbil på flygplatsen och köra rakt ut på landsbygden till byn Raasiku.

Raasiku var en litet samhälle och vi hade inget problem att hitta fram till fabriken. Väl inne hittade vi Reet Palts som är säljansvarig och som jag mailat med tidigare. Reet visade oss runt och det var så häftigt att se hela processen.



Fabriken hade 40år på nacken men här snurrade allt på i full fart. Just när vi var där så var det gulgrönt garn överallt, men man höll på att gå över till spinna lilagrått.


När rundvandringen var klar så övergick jag till att plocka ihop en låda garn för leverans. Hittade ett jättesnyggt turkosmelerat garn, ett par olika röda toner och ett djuprött melerat samt några till som jag inte haft tidigare och som inte syns på deras hemsida. Jag tror att anledningen är att de tillverkar garn åt Kauni och därför är vissa färger inte deras egna standard färger utan finns bara när de legotillverkar.

Men jag kan erkänna - jag gillade inte hundhårsgarnet. Det luktade blöt hund så det fick inte något utrymme i lådan.


Väl på plats inne i Tallinn så besökte jag och Queen Mudd de flesta affärer med garn och stickat. Och i samtliga fanns garn från Aade Lõng. Inte i en enda hittade vi Kauni ettiketten. I en hittade vi några härvor med en kulör som jag varken så ute på spinneriet eller på hemsidan. Det visade sig vara färgen Africa som var färgat för Kauni. Jag köpte alla härvorna och tog med hem. Igår när jag kollade in bloggen Joyful Knitting så hade Linda köpt precis den färgen men från Kauni. Vilket sammanträffande!

Helgen innehöll god mat, en del regn men också en lördag med strålande sol och trevligt sällskap.
Helen hade varit vänlig och gett oss lite restips och restaurangtips så första kvällen följde vi hennes rekommendation och fixade bord på Peppersack. Medeltidsstil, rustik god mat och trevligt.

Lördagens och söndagens middagsställen hittade vi genom att leta på internet och i guideböcker. Det blev
von Krahli Aed resp Vanaema Juures. Båda rekommenderas varmt.

Om man gillar pannkakor får man inte missa Compressor. Lite studentikos, avskalad miljö men underbara pankisar!

Med andra ord var helgen fullproppad med upplevelser och Tallinn var en mycket trevlig upplevelse! Åk dit!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar