måndag 19 december 2011

Sista luckan öppnades och där var min favorit

Under senhösten när jag skrev om att jag höll på med julskyltningsstickandet så var det under några veckor en Swirl jag stickade. Det är en onepiece i lite mer klädsamt format är de Onepiece'ar som är så moderna nu.
Jag köpte boken Swirl av Sandra McIver i höstas och blev fast. Enkel design där garn, färger eller struktur får tala. Boken finns bl a på Adlibris och den rekommenderas.




Modellerna baseras antingen på cirklar eller ovaler och halsisättningen kan vara antingen centrerad eller icke centrerad. Min skulle absolut bli oval med ickecentrerad isättning. Det var jag övertygad om efter att ha bläddrat lite.
Om sanningen skall fram så blev det en cirkelformad jacka/kofta med centrerad isättning av den enkla anledningen att då fanns det ett mönster som passade till ett garn som jag ville testa. Koftan är stickad i Silk Garden Lite från Noro och det var en fröjd att sticka trots de lååååånga varven i början. Jag använde virkad uppläggning för att det skulle bli riktigt snyggt. Det var drygt för koftan stickas ju utifrån och in, men definitivt värt jobbet.
Den enda förändring mot mönstret som jag gjorde det var att jag lade till några varv för att få lite mer vidd i ärmarna. Det var lyckat för de blev lagom vida och hade nog annars suttit lite tight. Trots den lilla extra vidden så hade jag inga problem med att sy in ärmarna i den öppning som man skapar i mitten. Allt passade ihop.
Garnet fungerade jättebra. Vid ett par tillfällen så letade jag upp rätt färg i ett nystan för att få ärmarna lika. Dock slutade det endast med ett par småbollar garn som blev över.


Summa summarum - Jag är riktigt, riktigt nöjd!!

3 kommentarer:

  1. Åh,så otroligt fin och snygg!!!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin och klädsam kan jag tänka. Jag tycker att det står precis mitt namn på den =)

    SvaraRadera