onsdag 30 september 2015

Det går upp och det går ner

Under Syfestivalen var det många besökare som lyfte och tittade på min ZickZack-sjal.
Flera av er undrade hur man stickar för att få varven att gå upp och ner. Hemligheten bakom är helt enkelt att man gör ökningar och minskningar. Man stickar ett visst antal maskor och gör en minskning, stickar några maskor och gör en ökning, stickar några maskor och gör en minskning osv.


När jag tittat på garnet Mille Colori Baby på Ravelry så har jag sett massor av fina färgkombinationer i designen ZickZack av Christy Kamm. Hennes egen version är stickad i två färger av Mille Colori Baby. 

Lånad från Christy Kamm design ZickZack på Ravelry

Innan vi åkte på semester i början av september så gick jag och plockade bland färgerna. Försökte föreställa mig hur de skulle se ut, om det var risk för att för många färger fanns i båda nystanen och skulle mötas i stickningen och om jag helt enkelt trodde att jag skulle gilla utseendet på den färdiga sjalen.

Till slut valde jag min favoritfärg i Mille Colori Baby nämligen f53. Den har vi tidigare stickat upp en babytröja i och det är den färg jag sålt mest av. Till den valde jag Jawoll Magic Degradé i en färg som inte jag skulle kunna bära ensam mot ansiktet. Min ansiktfärg hade blivit samma som garnet. Inte så klädsamt. MEN tillsammans med f53 trodde jag att det skulle bli fint.



Jag nystade båda garnerna och blev säkrare på mitt val. Varannan "rille" skulle bli ljus och varannan mörk. Och i båda nystanen så fanns varma fina färger som stod fint emot varandra.


Tyvärr blev det inte så mycket stickat under semestern, dels för att bagaget fastnade i Istanbul och blev tre dagar försenat och dels för att långa dagar med ett cykelstyre i händerna helt enkelt inte inbjöd till stickning på kvällarna.

Nu däremot har jag kommit en bit och är väldigt nöjd. Det kommer inte att bli en stickning som jag kommer att fokuserat sticka färdig men det kommer att vara en bra bilstickning och en stickning som kan finnas till hands när man behöver bryta av och byta stickning. 


För den som gillar att experimentera så kan man leka med ett zickzack-mönster. Man behöver inte alls ha lika många maskor mellan ökningarna som mellan minskningarna. Man kan göra ojämna och oregelbundna "vågor". Varför inte testa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar