fredag 19 augusti 2016

Det blir mörkare om kvällarna

I Skåne har vi haft ett par dagar med lite bättre väder men trots allt känns det att hösten är på väg. I förrgår var luften så där klar på morgonen som man bara upplever på höstarna.
Kvällarna håller på att bli mörkare och själv har jag haft svårt att få den riktiga OS-stämningen med den stora tidsskillnad som är till Rio. Det blir stickning i soffan men inte alltid till OS-sändningar.

När hösten är på antågande så är också höst- och vintergarnerna på ingång. Den senaste veckan har varit smått kaotisk. Mi och jag har knappt kunnat ta oss förbi ett par gigantiska lådor från Filcolana och igår kom flera lådor från Sandnes och innan dess lådor från Lana Grossa och Lang Yarns.

I år har jag försökt att tänka strategiskt. Vilka garner är det som egentligen ni vill ha? Vilken typ av garn är det som alltid ligger orörda och som hamnar i REA-korgen efteråt.

I fjol kände jag tydligt att jag hade för lite riktiga rejäla garner i mellantjocklek. Jag hade tjocka garner som aldrig fick fart för det var inte kallt och jag hade modegarner som aldrig fick fart för det fanns inte mönster som lyfte garnet. Dessutom har jag fått veta av dem som kan det, att Helsingborgare är ett försiktigt släkte vad gäller mode. Vi vill helt enkelt inte sticka ut. Säkra kort och klassiskt. Titta på våra modebutiker i centrum, det har varit samma typ av blusar i jordfärger i alla innebutikerna. Tre år i rad! Minst!
Det är trots allt försäljningen i min fysiska butik som står för merparten av kassan.

Mitt beslut i år är alltså att inte dras med i alla häftiga nyheter som mina olika leverantörer kommer med. Jag utökar istället sortimentet med ett par klassiska kvaliteter och jag tar in många färger.

Sedan plockar jag lite guldkorn bland nyheterna och därefter håller jag tummarna att ni gillar mitt beslut.

Mi och jag har under ett par dagar flyttat runt garnerna och vi försöker att ha ett genomtänkt tanke (hmm är inte tankar tänkta...) kring placeringarna. Kan erkänna att mitt tålamod ibland tryter och då försöker Mi fånga mitt intresse igen och upprepa vår plan. Igår kändes det lite tröstlöst att ha härliga nyheter i lådorna och bara plocka runt gamla godingar. Men vid stängningsdags igår gjorde jag ett genombrott. Jag hade hyllplatser lediga för att plocka upp Viva från Lang Yarns. I'M IN LOVE! Det garnet är fantastiskt. Får väl klassa det som en häftig nyhet, inte direkt klassisk kvalitet utan mer fart och fläkt.
I min värld är det Lang Yarns som tagit upp kampen mot Noro. Visst är det skillnad på hantverkskänslan men Langs garner är lättare att sticka i, det flyter på bättre och att priset är mer överkomligt gör väl inte saken sämre.
Mina tankar snurrar kring vad som blir nästa projekt. Har ju precis gjort färdig min Zickzack. Kanske en blandning av stickat och virkat nästa gång??


Klockan blev mycket innan jag lämnade butiken igår för det var många av er som nappade på Lyx-rean. Men vad gjorde det. Jag stod bakom min disk, packade leveranser och såg snett framför mig dessa hyllor.




 En energi-boost av bästa kvalitet!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar