fredag 25 november 2016

Ris och ros

Igår hade vi återigen en kurskväll. Kvällen tema var att sticka en socka från tån och uppåt och att göra efterskottshäl och avsluta med en riktigt bra elastisk avmaskning.
Deltagarna var allt från "nybörjare" till "vana men som hade haft uppehåll" över till "vana" stickerskor.


Vi hade en jättetrevlig kväll och som slutord fick Malin och jag "oj vad jag lärt mig mycket" från flera håll.

Vi har hållit massor av kurskvällar, massor av olika kurser med massor av olika deltagare. Vi vet att vi fyller kurskvällarna med massor av stoff. En kurskväll hos oss är fullmatad. Ofta åker något moment med på köpet. Igår var det magic loop. De flesta hade aldrig testat men lärde sig både det och sockstickningen under kvällen. Malin, som stickat oräkneliga par strumpor, delade med sig av all sin kunskap. Själv är jag den som ser till att alla hänger med och att vi inte tappar bort någon på vägen och kanske allra viktigast - fixar fikan!!

Men trots det är jag ledsen och nedstämd. Vi fick två mycket sena avhopp (inte sjukdom) där ingen av deltagarna hade betalat och inte heller var villig att ens delbetala. På hemsidan under kurser står det att anmälningarna är bindande. Detta har vi inte för att vara elaka, utan för att vi dels måste veta att det är lönt att hålla kurs och att vi inte blir ensamma i lokalen, förbereda material (alltid kursdokument), köpa fika och framförallt att reservera kvällen för detta och att inte umgås med familj eller själva delta i någon annan aktivitet.

Igår kväll jobbade vi för 23% lägre lön än vad vi tänkt oss när två av nio deltagare inte kom.
Jag är så ledsen att behöva skriva om det i ett blogginlägg och för de flesta av er så är detta så självklart, man anmäler sig och man kommer. Får vi ett återbud i mycket god tid brukar jag inte vara omöjlig heller. Tant Thea är mitt jobb, det är mitt bidrag till ekonomin och det här kändes inte som om man respekterade det. Tyvärr.

Nåväl, vad lärde vi oss av detta? Jo att hädanefter måste vi vara striktare med att man betalar in deltagaravgiften i förväg. Om vi får för få anmälningar och kursen inte blir av så hör vi givetvis av oss och betalar tillbaka pengarna.
Men vi tvekar aldrig över att fortsätta med kurser och vi fortsätter att utveckla dem. Det är helt enkelt alldeles för stimulerande att se alla deltagare ta sin stickning till en högre nivå för att mitt idag i dubbel bemärkelse "stickiga humör" idag ska inverka på det.

Förresten! Vet ni vad? Alldeles nyss blev det offentligt. Jag och Malin håller kurser på Stickfest i Väst!!! Skitkul! För er som missat våra hitintills fyra fullbokade kurstillfällen av "Sjalkunskap - Konstruktion & Inspiration" så finns det möjlighet då. Dessutom lanserar vi en ny kurs som heter "Ett alternativ till att riva upp - Rädda stickningen" och så kör vi "Sätt struktur på din stickning" som handlar om ytmönster. Kanske vi ses??



1 kommentar:

  1. Att anmälda uteblir när det är kurs är ett fenomen jag också råkat ut för och jag kan bara hålla med om allt du säger.
    Det enda är att ta betalt i förväg - trist men tydligen nödvändigt!
    Trevlig helg önskar jag er!

    SvaraRadera