onsdag 17 maj 2017

Varför akryl i alla långgraderade garner just nu??

Just nu är det vansinnigt inne med långmelerade garner. För att vara exakt så skall garnet starta med en färg och avsluta med en annan och inte hunnit upprepa sig i nystanet. För mig är bara problemet att jag inte vill ha inblandning av ett antal procent akryl i mina sjalgarner. Och det ÄR ett problem för i princip alla dessa garner som lanserats hitintills har innehållit akryl. Alltså finns de inte hos Tant Thea.
På garnmässan i april hittade Mi och jag till sist ett som Gepardgarn lanserar till hösten och som var ren ull. Så lycklig och beställning redan lagd. Kommer att bli så fina sjalar i detta garn.

Däremot har jag hittat ett lite tunnare lacegarn i ren ull som jag precis fått hem en provsändning av. Det är Starwool Lace color och i den enda färgen som jag fastnade för. Jag blir så glad när jag ser detta nystan. Lite regnbåge men med tyngdpunkt åt orange/rött. 380m/50g och till sjalar använder man nog 3,5-4mm sticka.



Ett sådant garn måste provstickas och VickeVira (Mia Dehmer) har gjort en fin sjalvariant med zickzackmönster. Sjalen heter Whishes do come true och har den där perfekta formen, svagt rundad avlång.
Det som är extra kul är att Mia drar igång en KAL lördagen den 27 maj där alla stickar detta mönster. Garnet väljer du själv. Jag rekommenderar att man tar två långmelerade garner typ Jawoll magic degradé från Lang yarns eller Magico II från Lana Grossa eller varför inte vårt ny inkomna Starwool. Det ska jag testa i alla fall.
Mias KAL hittar ni här på facebook.

Inser att det kommer att bli svårt att prioritera vad jag ska sticka på närmsta tiden. Just nu har jag fyra högprioriterade projekt på gång. Koftor till barnbarnen, min Heritage sweater i Heritage från Moeke, min Tiril genser i Brushed alpakka från Sandnes eller denna sjalen. Hmm, svårt läge. Och just det, jag håller ju på och virkar en filt i Brushed alpakka också. Tänkte inte på det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar