onsdag 30 augusti 2017

Den som väntar på något gott....

väntar aldrig för länge, lyder talesättet. Och till sist kom äntligen vår garnpärla Puno.


I början av sommaren skrev jag om min misströstan över att alla långgraderade garner innehöll så mycket akryl. Akryl är ju en råoljeprodukt och inte förnyelsebar produkt. Personligen skulle jag inte vilja lägga ner tid på något som ska vara vackert och som jag kanske ska bära kring halsen och som man har blandat in upp emot 50% akryl i. Av den ytterst personliga anledningen och ställningstagande har det dröjt innan vi har fått in något långgraderat garn. Vi har helt enkelt fått vänta in kvalitetsgarnerna.

Nu har äntligen garnet Puno från Lang Yarns kommit. Deras första produktion räckte inte till alla ordrar och jag fick vänta till andra produktionen som kom i fredags.
Garnet är precis så ljuvligt som jag minns från när jag såg det tidigare. Med 55% merino, 30% babyalpacka och 15% silke så blir det lite lyxkänsla. Färgerna är grymt fina. Både lite klassiska och svala i grått och gråbrunt och färger med lite klös i tex cerise och orange. Tycker också att den design som är gjord är fin och avstämd till garnet. Garnet finns i 200g nystan med 800m.








Två nystan i olika färger har fått följa med min kompis Elisabeth hem. Elisabeth och jag träffades när vi läste kemiteknik på LTH. Vi gillade redan då att sticka och satt i måndags och spånade på randig poncho i Puno. Igår smsade Elisabeth att hon hade jobbat vidare på idén och att hon skulle testa lite. Ska bli så grymt spännande.

Om man ska sticka en tröja tror jag att man ska räkna med två nystan. Det blir bara marginellt billigare att dryga ut garnet med en tråd mohair. Då tycker jag att slutresultatet blir ännu finare utan mohairen. Men om man vill ha den lite ludna känslan och inte kan tänka sig att sticka på tunna stickor, då kan man givetvis ta en tråd Puno och en mohair. Man ska bara ha klart för sig att det blir lite trixande med att spola av garn för att få till två likadana ärmar.
När både Malin och jag och senare Elisabeth och jag har spånat och funderat på hur man kan leka med garnet så har vi i vissa fall kommit fram till att det skulle bli alldeles för svårt att skriva beskrivningar och storleksberäkna modeller om man ska pilla och spola för mycket. Garnet mår helt enkelt bättre av ren enkel design.





Hos oss räcker det inte med ett fint graderat garn. Alldeles strax kommer Poema från Gepard garn. Detta garnet är 100% merino och på 150g nystan med 570m. Svalare och mer romantiska färger. Jag får hem 4-5 färger. Ska blir så spännande!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar