tisdag 28 augusti 2018

Anna Dip Dye Cardigan

Har nog aldrig stickat så lite under en semester som under denna sommarens. Värmen bidrog definitivt men även barnbarn och bygge. För drygt tre veckor sedan kom jag i alla fall igång med min kofta Anna. Design är av Katrine Hannibal och mönstret finns i Yndlingsstik 3 eller som lösmönster på Ravelry. Jag stickade med orginalgarn dvs Isager Spinni och orginalfärger. Tog stickor 3,75mm.


Jag har stickat efter storlek L och följde mönstret i princip hela oket. Förlängde rundstickan, testade och kom fram till att jag kunde skippa sista ökningen. Gjorde någon liten korrigering av maskantalet och fortsatte efter stl M. 

Detaljer kan störa mig om jag inte får till dem som jag vill och efter att ha tittat på den avigvända slätstickningen och de synliga ökningarna på oket så bestämde jag mig för att ha rätan utåt. Så sjukt typiskt mig....


Koftan har ökningar i sidorna på bålen och jag bestämde mig strax för nästa ändring. Jag ville framhäva A-formen genom att göra koftan lite kort och genom att inte sticka någon nederkant i rätstickning.
När jag tyckte den var lagom lång bytte jag till enkelt garn och stickade en invikningskant nederst.

Steeken (klippmaskorna) var stickade enligt orginalmönstret och jag satt ett helt stickcafé och fibblade med en virkning för att säkra garnet. När jag dagen efter satte saxen i stickningen så kom jag på att jag virkat på fel sida om stickningen. Jag skulle ju ha invikningen med aviga maskor synliga och jag hade virkat som man vanligtvis gör på steek och då viker sig stickningen naturligt fint med rätan utåt. Gör om gör rätt. Erkänner att det var lite pilligt att virka klippkant från avigan men det gick utan större problem.



För att få klippkanten att ligga fint invikt när jag sydde så tråcklade jag in den mot baksidan.


Orginalmönstret på Anna har rätstickning i nerkant på ärmarna. Jag ändrade det till resårstickning med 1vriden räta och 1 avig. Det blev lyckat.


Tog samma resår upptill men bytte till 3,5mm sticka. Avmaskade med elastisk avmaskning.


Nu återstår bara knappar. Tror det blir en tät rad eller blir det bara några överst. Den som lever får se:)









1 kommentar: