onsdag 5 januari 2011

5 dagar försenad

I mitten av december så fick jag en idé om en nyårskyltning som skulle gå i temat "trash". Jag skulle försöka hinna med att sticka den tröjan med massor av hål som finns i boken "Sticka ekologiskt" av Ingalill Johansson. Min tanke var att sticka den i garnet Ecologico från Coats men tyvärr var den vintervita färgen restad och projektet dog. Lite omplanering gjorde att jag istället stickade en klänning i ett gulbrunmelerat Ecologico men den passade ändå inte in i det vintervita temat på nyår så monteringen låg till sig ett par dagar.

Just nu har jag den på mig. Den är supermjuk och jag har den med bara ett linne under och den är jättegosig.
Så här ser jag i alla fall ut när jag poserar på gatan hemmavid. Sonen, som agerar fotograf, är märkbart generad över att behöva plåta mamma.





Håller helt med "Sillen stickar" som skrev att modellerna i boken är snygga men monteringarna har mer att önska. Hoppas att mina sömmar själv och upplockning av maskor kan passera en kvalitetkontroll. Jag är i alla fall nöjd.



Det är ju faktiskt så att hur snyggt och jämnt man än stickar så uppväger det aldrig en slarvig eller okunnig montering. Men en noggrann montering kan till viss del kompensera för ojämn stickning. Vore det kanske något att sätta av en kväll till? Jag tror bestämt vi får ha en kurs i "slutförande av ditt stickprojekt". Vore det bra?? Eller kan ni allihop sy maskstygn i sömmar och sticka ihop när det är lämpligt eller räkna varv vid upplockning av maskor? Eller syr ni sömmar från avigan med efterstygn??

6 kommentarer:

  1. Snygg klänning! Många tycker nog att montering är tråkigt. Själv försöker jag montera allt eftersom under arbetets gång och sparar inte allt till slutet. Här finns många bra monteringstips:http://www.gavstrik.dk/Gode%20strikketips/7%20sider%20montering%20af%20strik.pdf Lycka till,EvaLotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linket til monteringstips er nu:
      http://dl.dropboxusercontent.com/u/27449349/Montering.pdf

      Radera
  2. Det låter som en kurs jag skulle behöva.

    SvaraRadera
  3. Hade jag bott lite närmare Helsingborg (17 mil dit) hade jag varit bland de första att anmäla mig. *ler*
    Följer din blogg, jag tycker den är jättetrevlig och inspirerande. Fantastiskt fin klänning du stickat.
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vad fin du var i klänningen! Du vet hur imponerad jag är över er som kan sticka och montera så fantastiska kreationer och hur FORT det verkar gå! Kram A-K

    SvaraRadera
  5. Vilken snygging !! Jag håller med dig, montering är A och O för ett lyckat resultat. Jag kommer att anmäla mig direkt om du har en "monterafintkväll". Ingegerd

    SvaraRadera