tisdag 11 januari 2011

Mitt möte med Kureyon

Nu har även jag stickat i Noro's Kureyon. Vilket garn! Det blev verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Efter lite funderande blev beslutet att göra en mössa och en halsmudd. Jag hade redan tidigare fastnat för det som Queen Mudd gjort och nu blev det så att jag också gjorde en mössa och krage inspirerad av Star Crossed Slouchy Beret av Natalie Larson. Flätmönstret kommer därifrån men sedan blev det lite annorlunda med maskor, uttagningar och avslut. Med andra ord - det enda som togs från ursprungsmönstret var flätorna... Håller på och skriver ner mitt mössmönster och bannar mig själv som vanligt för att jag inte förde bättre anteckningar under resans gång.

Eftersom jag fått både telefonsamtal och mail efter mitt inlägg med kursfundering kring snygga avslut på stickningar så tänkte jag visa ett par bilder på mina maskstygn på halsmudden.

Ville ju ha en så osynlig "söm" som möjligt och virkade därför en kedja med luftmaskor. Gjorde några fler än vad jag ville ha som maskor i halsmudden. Sedan tog jag upp en maska med Norogarn i varje luftmaska och började sticka. När mudden var lagom lång så sprätte jag bort lm (har du gjort helt rätt så kan du repa upp lm) och plockade upp de maskor som då kommer fram i nerkanten.

Därefter satte jag mig med de två stickorna i knät och började med mina maskstygn.


Ner i ena maskan och upp i grannmaskan på övre kanten.


Ner i ena maskan och upp i grannmaskan på nedre kanten. Sedan upp på övrekanten och där sticker du ner nålen i den maskan som du nyss stuckit upp nålen genom och upp genom maskan till vänster. Detta innebär att du skapar en slinga med garnet som precis följer hur stickade maskor löper över stickningen. Därav namnet - maskstygn.

Och vips fanns en osynlig söm.

Jag är jättenöjd med resultatet.

Vet inte om denna variant syntes ordentligt på fotona från julskyltningen. Här är allt gjort i garnet Gotland. Mys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar