tisdag 4 januari 2011

Oj vad smidigt det gick!

Idag är jag så enormt tacksam för de spår som mina år som controller satt. Jag har tillbringat kalla vinterdagar med att inventera höga oljetankar utomhus och jag har räknat lager i varma trånga utrymmen. Ett år var det tom så att den revisor som skulle övervaka och kontrollera inventeringen, inte kunde övervinna sin höjdrädsla utan stannade på trappavsatsen och sa: Jag tror fullt och fast på det ni kommer fram till bara jag slipper klättra vidare.

Vad har då detta med min gårdag att göra? Jo, eftersom Tant Thea är ett aktiebolag så blev jag uppringd av revisorn innan jul och han undrade när han kunde komma för årsinventeringen. Ni förstår vad det innebär väl? Räkna alla nystan tillsammans med en revisor som kostar pengar....... Drygt och oerhört tidskrävande eftersom allt skall ut ut hyllorna och sedan stuvas in igen.

Det är nu som controllergenerna kommer in. För ganska exakt ett år sedan höll jag på att välja kassasystem och funderade på vad som skulle vara bra. Till sist föll valet på ett pc-baserat system med en hel del finesser i. Med detta system som grund och mitt kontrollbehov adderat på toppen så har det inneburit att alla nystan registreras vid ankomst och givetvis att all försäljning dras av. En del leverantörer använder streckkod andra inte men totalt sett funkar det jättebra. När vi ser att vi har lite i hyllan så kollar vi av med systemet och på det sättet kunde jag visa att vi i stort sett inventerat allt löpande under året. Gårdagens revisorsbesök blev därför en inventering av garner från Noro, Colinett och Rowans Pure wool, Belle organic och Drift. Sammantaget tog det drygt en timme.

Fattar ni nu hur glad och lycklig jag är? Tilläggas bör väl även att det kontrollräkningar som vi gjorde också stämde med systemet. Jippi!

3 kommentarer:

  1. Skönt med system som funkar. Inventeringar är inte det roligaste precis.

    SvaraRadera
  2. Kul, kul, den tiden och pengarna kan ju nu användas till annat :)

    SvaraRadera
  3. Jag är inte ett dugg förvånad! ;-)
    Du är så duktig! Kram

    SvaraRadera