söndag 29 maj 2011

Kunskapstörst

Magic loop, bakgrundsfärg, accentfärg, två trådar, steek, virka i steeken, sy i steeken och till sist klippa!

Detta var termer som vi använde i den kurs hos Tant Thea som vi höll i torsdags. Vi hade nämligen en kurs i flerfärgsstickning. Malin inspirerade oss med att visa sina roliga dödsskallevantar och hade som vanligt med lite böcker från sitt stickboksarkiv.

Vi stickade en kaffemuggsvärmare som Malin gjort mönster till och som rönt uppmärksamhet på Espresso house på väg till kurskvällen.

För några blev kvällen blev även en introduktion till att sticka Magic loop och jag tror (är egentligen övertygad) om att det gav mersmak för dem som inte testat tidigare. Oftast klarar man sig med lång vajer och ett antal spetsar oavsett vad man stickar.




Detta var sista kursen för våren men vi kommer igen till hösten. Jag är ganska säker på att vi då introducerar en kurs i stickning av dominorutor. Det är nog dags nu.

Min Rosa bandet mössa/hatt är klar. Den kommer att fara iväg med posten till Stockholm i helgen. Hoppas att den faller mottagaren i smaken. Knappen är inte speciellt väl fäst. Jag kunde nämligen inte bestämma mig om jag tyckte att det skulle sitta där eller inte. Jag överlåter alltså till mottagaren att göra ett eget val.


Mitt största bekymmer just nu är annars att planera semesterstickning. Käre maken och jag firar silverbröllop och skall resa söderöver. Vi har hyrt bil och M är den som brukar köra när vi är på resande fot. Med andra ord skulle det passa jättebra med någon enkel stickning som kan utföras utan att inverka allt för mycket på uppmärksamhet på förbipasserande landskap eller pågående samtal. Men vad skall jag välja?
Sjal? Ja, kanske Scalloped Shawl ur Malabrigo 3 av Stephen West. Men den kräver nog koncentration på slutet. Men jag tror den skulle bli jättefin i Malabrigo sock och Ella Rae Lace.
Kanske ett sommarlinne i Ondine från Louisa Harding. Jag bara älskar färgerna jag köpte hem och en enkel modell från Sirdar är på listan. Eller varför inte en enkel slätstickad sjal i Sekku? En som kan rulla ihop sig lite och som skulle kunna prydas av oregelbundet utspridda hål.

Tja, vad skall man välja? Blir det kanske sten, sax och påse som får avgöra eller skall jag vara analyserande och realist. Klart är att den som väntar får se.

1 kommentar:

  1. Hatten blev snygg, knappen passar väldigt bra, just där.

    SvaraRadera