fredag 25 april 2014

Masklös påsk

Lediga dagar och semesterresa kräver bra planering på resestickning. De sista dagarna innan vi skulle åka iväg funderade jag och funderade lite till, på vad jag skulle plocka med mig i stickväg. Som alltid så kändes det beslutet viktigare än vilka kläder som skulle packas ner eller om allt till necessären skulle komma med. Till sist hejdade jag mig och tog med endast en stickning och det blev lintröjan som jag påbörjade under resan i Namibia. Fem dagars ledighet och massor av tid. Var helt inställd på att den skulle bli färdig och att jag efter det skulle sitta och rulla tummarna på den ena uteserveringen efter den andra.

Vid ringen finns mycket trevlig "gelateria" och supertrevlig restaurang med "degustazion menu". 

Vår minisemester gick till Rom. En stad som jag och maken besökte på 80-talet och då med synnerligen tunn plånbok. Så tunn att vi inte ens kostade på oss att gå in och besöka Colosseum. Har ett svagt minne av att vi stod på tå och försökte titta in mellan stänger i en grind. Att ingen av våra söner eller svärdöttrar heller hade varit där gjorde att det lockade desto mer.


Första dagen sprang jag på en garnaffär under vår jakt på glasservering. Körde in huvudet och kom fram till att jag inte blev så inspirerad. Men jösses vilken ordning och reda. Tänk om man bara hade haft så många färger att hålla reda på. Dessutom finns det väl inte en kund som skulle våga drista sig till att plocka ut garner ur hyllan när de ligger så perfekt uppradade.

Rom är en väldigt greppbar storstad. Inte gigantisk och rätt så lätt att få kontroll på. Visst har vi åkt en del tunnelbana men mest har vi strosat bland massor av folk, det var ju trots allt påsk. Hiskelig tur att vi inte valde att åka nästa helg. Då är det kanonisering av två tidigare påvar och ännu mer folk som reser dit.







Resan var inramad av två födelsedagar. Äldste sonens på Skärtorsdagen och min egen på annandagen. Med mycket smusslande hade maken och sönerna smugglat med vår fula födelsedagsmugg som vi alltid serverar morgonté eller kaffe ur och flaggan som brukar stå intill på morgonbrickan. Denna morgon var muggen fylld té istället för blaskigt italienskt bryggkaffe. 


Helgen försvann alldeles för fort och så känns det ju alltid när man har härliga dagar med hela familjen.

Stickningen då?

Inte en maska faktiskt, om man inte räknar in flygresan dit och hem. Och det var kanske meningen. Mina söner fick uppleva en mamma som var helt närvarande vid fikapauser. En ny upplevelse kanske?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar