måndag 18 maj 2015

Som en fläkt

Härom kvällen lade jag ut en bild på senaste sommartröjan på online-stickcaféet. Tänkte den bara som lite inspiration om hur ett fint garn och ett enkelt mönster kan samverka.

Många blev förtjusta och har frågat efter mönstret. Idag har jag därför skrivit ner och storleksberäknat sommartröjan Breeze.



4-5n à 100g går åt av garnet Sol Degradé från Lang yarn. Tröjan blir synnerligen elastisk så den stickas med mycket "negative ease" dvs är smalare än kroppsmåtten den skall passa till.

Jag har helt struntat i att färganpassa. Bara kört på med nystanen. Men nej nu ljuger jag. Virkade först halskanten utan att ta hänsyn till färg och upptäckte att det var snyggast att få ljust garn i den virkade kanten mot ljus avmaskning. Så just där letade jag upp en snutt som passade att använda. F'låt mig!

Den är stickad med förlängda maskor men de är mer låsta så risken att fastna och dra ut en lång tråd är mindre än med vanliga förlängda maskor. Och det gillar jag!



Från och med imorgon kommer den att finnas i webshopen. Håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar