onsdag 6 maj 2015

Ultimata sommargarnet.

Storgillar! Har stickat i Allegro och kommer att göra det igen. Ett riktigt sommargodis i garnväg.
Allegro (bomull/viskos) är en storsäljare hos Lana Grossa denna sommaren och finns i många fina färger.


Kan verkligen inte ta åt mig äran av att ha stickat sommarkoftan, för det har fina Eva gjort, men jag har varit där och stickat om lite och ändrat lite och på det sättet så har jag fått känna ordentligt på Allegro. Testen föll helt klart till belåtenhet.
Sommarkoftan blev jättebra, inte lik orginalet men det var ju heller inte meningen när jag började ändra.




Sommarkoftan är stickad i dubbelt garn på stickor 10mm. Första ändringen kom direkt efter att gjort axelsömmen. Jag kände att jag inte kunde få till en snyggt isydd ärm. Testade ett par gånger men var absolut inte nöjd.
I stället mätte jag ut hur stort ärmhål jag ville ha och tog upp maskor längs framstycket och bakstycket och stickade i en ärm. Tog garnet direkt från en färdig ärm och stickad tills det i princip tog slut. Avslutade ärmen med 2v resår för att undvika att den skulle rulla sig. Hittade stickor 7mm och använde dem.



Men när jag sedan hade sytt sidsömmarna så kändes modellen för lös utan "fasong" så nästa steg blev att ta upp maskor kring halsen och göra en smal resår även där. Till sist stickade jag på en kort resår nertill också för en kort kofta som rullar sig i nerkant var inte min högsta önskan.


Så här blev slutresultatet. Nu återstår någon typ av knäppning men den har jag inte tänkt ut än.


Det finns många fina modeller till Allegro och jag har mönster till alla. Om du hör av dig så ger jag besked på garnåtgång och storlekar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar