fredag 8 januari 2016

Oj, det blev kallt i Skåne

Helt plötsligt fick vi kyla i hela landet, även här nere i Skåne. Behovet av varma vantar blev akut och jag rotade frenetiskt i garderoben efter tjocka stickad tumvantar. Inga, nada!

Plockade hem ett par nystan Fritidsgarn i förrgår och nu har jag stickat en vante var kväll. Ja, inte riktigt... tummarna fattas. Men jag lovar det blir gjorda ikväll.

Vantarna ska filtas i maskin och då vill jag vara hemma när programmet har gått färdigt så att jag kan forma dem efter mina händer. Innan filtning är de gigantiska. De är ca 13,5 cm breda och 32 cm långa. Ikväll blir det grönsåpa och ett par tennisbollar samt ett par jeans och bums iväg in i tvättmaskinen och ett 40gradersprogram. Ut med dem och kolla och vid behov en runda till.

Just nu ser de ut så här:




Jag har använt Sandens mönster till Mariusvotter i deras senaste Jultemanummer, men var inte så sugen på Mariusmönstret utan tänker sätta någon egen krumelur på efter filtningen. Hur och vad vet jag inte än. Det brukar komma när jag sitter med virknål eller synål i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar