lördag 30 januari 2016

Får vi presentera Diamonds in the Sky!


Äntligen och då menar jag verkligen ÄNTLIGEN är vår sjal i tryck.
Det har gått ca 18mån sedan jag och Mia satte oss ner och spånade på ett förslag till Allers. Vi hade en idé om en mysteriestickning och tog fram lite idéer och presenterade dem.




Redan från första stund hade vi tankar på att vi ville göra något annorlunda. Vi ville inte göra en "dubörjarmittinackenochstickarutåt-sjal", utan vi ville göra något som vi inte sett i mängder innan.

Jag snöade direkt in på att börja med ett parti mitt bak och Mia hakade på. Vi bestämde oss för någon typ av flerhörning och efter lite ritande och skissande kom vi fram till att en femhörning skulle ge perfekt bas för att bygga vidare med snibbar på.
Samtidigt fastnade ordet diamant i huvudet på oss och vi ritade diamanter i olika form och olika slipningar. Men flera förslag föll på att vi inte såg hur vi skulle få till en halsvänlig sjal.


Ytterligare krav var att den skulle passa både med den bredaste delen framåt och bakåt. Med andra ord fick den inte bli för djup på mitten.

Ja, Jisses vad vi ritade och klurade. Mia tog ganska snabbt ansvar för att provsticka diamanter och jag tog då ansvar för snibbar och kant. Ni kan tro att det är flera diamanter stickade och flera varianter på snibbar med olika fastsättning i diamanten.



För drygt ett år sedan var allt klart för att lämnas in till Allers.

Jag har skrivit om det förr och jag kan skriva om det hur många gånger som helst, samarbetet med Mia är helt underbart. Det är ett ständigt givande och tagande. Vi ger ris och ros. Vi tänker om och förändrar, förkastar och hittar på nytt. Och än så länge har all feedback lett oss vidare till bättre lösningar.

Varför blev det då ingen Mysteriestickning? Jo av orsaker som vi och ingen annan rådde över. Men nu när Diamonds in the Sky äntligen är i tryck så är vi så tacksamma. Det blev en riktigt trevlig lösning till slut ändå!

Fotona är tagna för att passa till en Mysteriestickning, garnpaket, mittendel, sjal. Underbara foto tagna av Allers och som vi får använda. Tack för ett fantastiskt samarbete, Kära AllersMalin!



1 kommentar: