torsdag 15 september 2016

Var blir hösten av?

Om man har en garnbutik längtar man till slutet av augusti. Då börjar det skymma på kvällarna och det blir svalare och handarbetslusten börjar återvända för de som är säsongshandarbetare.
Själv förstår jag inte riktigt dem som säger att man inte kan sticka eller virka på sommaren. Varför skulle inte det gå? Det är ju underbart att sitta i skugga och handarbeta. Förra veckan var jag i Kroatien och hade jättemysigt under mitt parasoll med min sjalstickning i ULL! Jodå, det funkar även att sticka i yllegarn på sommaren. Man behöver ju inte sitta i stekande sol och med något klibbigt nära sig men i skuggan går det alldeles utmärkt.

Så vad säger man då om det här underbara vädret som vi har nu mitt i september. Trist! I alla fall om man ska betala hyra och inköpet av nya höstgarner. Tyvärr.
Därför är det extra glädjande att vår kurs "Sjalkunskap och inspiration" blev fulltecknad och att även extratillfället blev fulltecknat direkt. Att just den sammansättningen var så tilldragande förstod nog varken Malin eller jag innan telefonen och mejlen gick varma.
Långt bak i ryggraden känns det som om det i alla fall kan bli en handarbetshöst i höst. Och det måste det, för mina nya höst- och vintergarner är så fina.

För ett tag sedan skrev jag i bloggen om att jag bestämt mig för att satsa mer på klassiska garner och mindre på modegarner denna vintern. Ett sådant klassiskt garn är Peruvian Highland wool från Filcolana. Garnet har en fullkomligt fantastisk färgkarta och Filcolana har ett stort mönsterutbud som ligger för gratis nedladdning. Jag har plockat in 36 färger!! Förra året var det tydligt att jag fattades ett klassiskt tvinnat lite rubust garn och här platsar Peruvian Highland wool in perfekt.


Och för er som trots allt tror på en vinter så finns underbara filtmönster till garnet. Den här är ju ett måste, eller hur?


Personligen har jag mycket hellre en ordentlig, lite tätt stickad filt över mig i soffhörnan än någon glesstickad sak där man kör fingrarna genom maskorna och riskerar att dra ut maskor bara genom att lyfta i filten. Men jag vet att smaken är som baken....

Gillar man filtar så finns fler fina mönster. Dessa båda är babyfiltar men kan givetvis göras med lite mer generösa mått.



Avslutningsvis hoppas jag att ruskvädret snarast möjligt når Skåne!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar