tisdag 24 oktober 2017

Ännu mer nytt i butiken

När jag skrev förra inlägget så tyckte jag att jag fick med allt men ganska snart insåg jag att jag missade min senaste beställning.

När jag startade Tant Thea hade jag några garner från Fyberspates men sedan köpte jag inte från dem på några år. Det är Jeni Hewlett som startade företaget 2005. Hon började som designer och indie dyer (garnfärgare i liten skala) när det inte var så lätt att få tag på handfärgat garn i Storbritanien. 

Jeni älskar starka positiva färger och men ganska snart klarade hon inte längre av att färga själv i sin studio. Nästa steg blev att skapa sitt eget garn Scrumptious och att få det gjort i Sydamerika. Färgpaletten hade Jeni skapat hemma och på plats i Peru gällde det att få fram samma fina färger.

Det senaste tillskottet bland Fyberspates garner är samarbetet med Rachel Coopey som resulterade i hennes sockgarn Coop Knits. Tvärtemot Jenis inarbetade färgskalor så ville Rachel ha en subtil dämpad färgskala till sitt sockgarn. Och hur det gick vet flera av oss. Socks Yeah blev en hit! Jag har sålt det under en tid och nu i senaste leveransen har jag fyllt på med de nyaste färgerna som lanserats. Det är ett ljuvligt sockgarn och passar även underbart bra till sjalar och om någon vågar så blir det jättefint i babyfiltar och även tröjor. Garnet har så fint fall och fin yta när det är uppstickat.



Men vilken är då nyheten? Jo jag har tagit in Vivacious 4ply. Jag har tidigare haft Malabrigo sock och under en tid kunde jag plocka lite av de extra hekto som kom till Sverige vid varje leverans. För mig som ofta tar snabba beslut så passar inte den långa framförhållningen som man måste ha om man vill sälja Malabrigo. Med Fyberspates så beställer jag när jag vill och får garnet några dagar senare. Med Malagrigo sock så sker beställning vid några tillfällen om året och sedan får man vänta och se.
Jag älskar garner med varierad styrka i infärgningen och det har jag älskat med Malabrigo sock men det finns även i Vivacious så jag tror helt enkelt att detta är ett bra val. Färgpaletten är helt enkelt ljuvlig i Vivacious 4ply.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar