onsdag 30 september 2009

Sockar - UFO1

För 5,5 år sedan var jag och min familj i Brixen på sportlovet och där fanns en liten handarbetsaffär med ett sockgarn som jag aldrig sett i Sverige. Jag blev helt betuttat och köpte flera nystan. Nu skulle det stickas sockar! Garnet jag hittade var Opal Lollipop i färgställningen 1010 och 1012 som jag köpte med hem. Hade nog aldrig sett ett så fantastiskt mönster som liksom kom av sig självt. Kunde det vara bättre?


Två par strumpor blev färdiga ganska direkt. Äldste sonen och hans dåvarande flickvän fick vars ett par, men sedan gick det troll i stickandet......ända till idag. Idag har jag nämligen fäst två trådar i vardera sockan på mina egna sockor. Tänk att det skulle ta ca 5 år innan den insatsen på 5 minuter blev gjord.





Jag är jättenöjd och måste nog sticka upp de nystan som återstår. Men nu skall jag kosta på mig nya stickor och inte slita med de som jag ärvt av min mamma.

Mönstret jag använde är ett som jag hittat hos min mamma och det är från 60-talet och heter "Vantar, Sockor och Halsdukar" och är från Kattens garn Göteborg.


I princip har jag bestämt att inviga dem direkt. Man kan ju inte fortsätta i samma beteendemönster och låta dem ligga till sig speciellt länge.


Jag och maken åker upp till Linköping imorgon och skall titta på finalen i Östgöta-cupen. Äldste sonens fotbollslag FC Innerstan (Seriesegrare i Div 6) möter IFK Norrköping. Skall bli jättekul att se dem. Därefter kör vi vidare till mina föräldrars sommarstuga och stänger till den inför vintern. Tror att sockarna kan komma att värma både åskådarfötter och kyliga sommarstuge fötter. Vad tror du? Återkommer med resultatet av finalen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar