torsdag 29 oktober 2009

Gratisprogram för stickdesign på nätet. Finns det?

Nyfikenheten är stor kring hur arbetet går framåt. När sonen sms'ade så lovade jag en uppdatering av bloggen så att han skulle kunna följa arbetet. Efter lite räknande och funderande så går jag rätt mycket på den design som han visade mig. Det skall bli 3 flätor på vänster och på höger sida och om jag räknat rätt så kommer de att kunna löpa hela vägen upp på axlarna. Mitt fram skall det vara en rad av romber som skall löpa upp till halsringningen.

Efter ett antal skisser på rutpapper så letade jag på nätet efter ett designprogram där man själv kan konstruera sina mönster. Ville hitta program med de här symbolerna för flätor och allt annat, men hittade bara ett demoex av arandesign där man tyvärr tagit bort funktionen för skapa och spara dokument.... Är det någon som har en annan idé eller länk?




Min äpplegröna tröja har också fått knappar. Dessa hittade jag till ett överkomligt pris på Irmas hus i Malmö. De passar perfekt!

Vet ni vilken gata som är den mest välsopade i Helsingborg? Jo den där vi bor. Gatan har en allé av stora kastanjer och på hösten blir den väldigt hal och grötig när bilarna kör i nerfallna kastanjer och nerfallna blad. Jag ljuger inte om jag säger att gatsopningsbilen körde här i mer än en timme för att få bort allt.

Det finns ju ett talesätt om att "det man förlorar på gungorna det tar man igen på karusellerna" och det gäller här också. Den fantastiska gatsopningen kompenseras bara lite senare på året med att vi bor vid en av de villagator som blir absolut sist plogade (om den alls blir plogad) vid snöfall. Men vad gör väl det. Hellre snö än kastanjegröt!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du vill vara med i min utlottning!
    Assi

    SvaraRadera
  2. En sann ingenjör talar stickning, tror jag! Nej, jag har inget program på g, tetstar macprogrammet stitches eg för broderi men funkar bara för flerfärgsstickning inte flätor.

    SvaraRadera