måndag 25 april 2011

Vi tog våren med oss hem

Garnmässan i Göterborg är avklarad! Resultatet var trevliga och spännande beställningar av sidentrasgarn, garn av återvunnet silke, lite mohair och Prism från Colinette. Hoppas dessutom att få hem Sekku från Noro inom rimlig tid och även lite Heavens Hand Silk. Innan avfärd fylldes bilen med en sopsäck full med garn från Onion. Härligt!

Hela garnmässetillställningen är bisarr!! Inom vilken bransch tvingas mässintresserade att besöka tre olika utställningsarrangemang?? Inte inom någon som jag varit verksam inom tidigare i alla fall.
Av någon för mig outgrundlig anledning så begränsar man antalet utställare på Arken och så tvingas vi istället att köra runt och lägga tid på körande, kartläsande och parkerande. Jag vet att vi var åtminstone två butiksinnehavare som lagt motioner kring detta för GBF's årsmöte på Arken. Skall bli spännande att höra vad som sades på mötet. Hoppas att det blev en diskussion och något för GBF att föra tillbaka till leverantörerna.

I Köln hade jag träffat intressanta leverantörer som undrat hur i hela friden man kunde hitta ett forum för att få visa sina garner i Sverige. De hade lyckats få fram info om Arken men fått besked om att man inte kunde ta emot dem. Beror det på att någon leverantör inte hört talas om internet än? Hur kan man annars tro att man kan vinna något på att fysiskt stänga ute leverantörer?? Jag vet GBF's sits men men jag fattar ändå inte.... Kan någon förklara??

Dagen i Göteborg for snabbt förbi och eftersom jag inte stannade hemma mer än fem minuter så dröjde det inte så länge innan maken och jag kom fram till Gent. Vi bilade ner för att träffa äldste sonen och hans flickvän. C studerar i Gent och vi hade blivit nerbjudna för att ha en lillsemester i Ardennerna. Erkänner direkt att geografi aldrig varit min starka sida men jag är väldigt intresserad av att resa. Mina tidigare besök i Belgien har begränsat sig till Bryssel och Brygge men nu fick jag tillfälle att se häftig natur, vackra dalgångar med strömmande vatten och vackra byar. Våren hade verkligen anlänt och alla trädgårdar och balkonger var vårfina. Nedan några smakprov av de upplevelser vi hade.







Vi åt god mat och drack gott. Jag var omgiven av ölälskare och de njöt. Med GPS'ens hjälp hittade vi affären i Gents utkanter som hade 700 sorters öl till försäljning. Lycka!



Garn då? Tja, inte mycket. Jag såg en liten butik i Dinant som hade bommat igen efter total utförsäljning. Nästa garnstopp blev vid Animalaine vid Bastogne. Maken var generös och styrde dit när vi såg en skylt men det var ingen fullträff. 

Dyrt inträde för att se muséet och varken garn eller alsterna var inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar