lördag 28 november 2009

Det var tider det

Shit! Idag skulle jag och maken varit och hälsat på en kompis och hennes man, som jag umgicks fruktansvärt tätt med när jag läste i Lund på 80-talet. Tyvärr har jag så där räligt ont i halsen och vill inte riskera att smitta någon och på måndag är det dags för influensasprutan och då vill jag vara kurant igen. Därför fick jag börja dagen med att ringa och lämna återbud.

Efter samtalet kom minnena fram. Vi två startade faktiskt en Elisabeth-klubb där samtliga medlemmar (vi var 4) studerade vid Kemiteknik och med inskrivningsår 1978. Vi var alla så ovana att vara omgivna av tjejer med samma förnamn att vi helt enkelt var tvungna att göra något. Klubben som bestod av Larsson, Svensson, Forsgren och Olsson, drev stickcirkel och lyfte bidrag från någon kursverksamhet.

Larsson och jag var tajta kompisar och var nog de drivande bakom stickcirkeln. Jag kommer ihåg att stickningen oftast fanns nerstoppade i skinnryggsäcken som var obligatorisk "skolrygga".

1983 kom E upp och hälsade på i vår sommarstuga och vi tillbringade flera dagar med att färga ullgarn. Hittade bilder där vi krossar cochenill-löss med hammare, kokar garn i jättestor koppartunna över öppen eld och även bilder på oss där vi stolt visar upp slutresultatet.
































Något säger mig att utvecklingen gått framåt. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar