onsdag 16 december 2009

Lååånga varv

Här kommer den utlovade bilden på min mormorsinspirerade sjal. Varven börjar kännas långa och jag är allt lite trött på att akta så att jag får med alla garnets trådar i omtagen under virkningens gång. Garnet jag använder är ju Safran från Garnstudio och jag vet att det var färgerna jag fastnade för, men ärligt talat så tycker jag det alldeles för lätt delar sig i sina olika trådar och det är lätt att inte få med allt i maskorna.
Jag är alldeles strax framme för att börja på en svart kant runt hela. Tänkte gömma alla trådar i den kanten nämligen. Sedan skall jag testa vilken sorts fransar som den bäst gör sig i. Testing, testing.
Symaskinen är undanställd efter måndagens pyssel. Förutom färdig pläd och kuddar så resulterade dagen i en käck liten träningsvärk i sittmusklerna. Misstänker starkt att det var när jag nålade pläden och kröp och satt på huk som jag samlade ihop till den. Helt klart en orsak till att komma igång och träna. Bara den förbaskade förkylningen gav med sig. Idag känns det tyvärr som om det verkar dröja för idag har jag lite ont i halsen igen och hostan har ju inte heller gett med sig.

Maken invigde pläden igår kväll då han kände sig ruggig och den blev godkänd! Det är ju inte alltid som alla mina käcka idéer faller i god jord, men nu skedde det. Om ni tittar alldeles till vänster om soffan så ser ni en lila oljetavla titta fram. Den är ett självporträtt som min morbror målade någon gång på 50-talet. Nu skall tavlan snart sätta upp. Visst passar den perfekt in i TV-rummets lila toner.
Den svarta skinnsoffan (med tillhörande fåtöljer) från 60-talet är också det arvegods efter min morbror. Här återfinns numera de guld/mörkröda kuddarna.

Ikväll bär det av till Lomma. Skall ha en pratkväll med massor av "hänt sen sist" med tre fd kollegor från slutet av 90-talet. Vi jobbade och slet på finansavdelningen på Van den Bergh Foods och har inte släppt taget om varandra trots geografisk spridning i Skåne. Hoppas inte vädret spökar bara när det är dags för bilfärden hem i natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar