fredag 5 mars 2010

Positiva vibbar!




Idag måste jag börja med att säga förlåt,till alla er som vill ha mönster och beskrivning på min möbiussjal. Jag lovar helt enkelt bot och bättring i framtiden. Sjalen är nu uppstickad i ett garn som finns hos Tant Thea men tiden har helt enkelt inte räckt till för att skriva ihop ett snyggt och propert mönster, men det kommer. Hav tålamod.

Den nya sjalen är gjord i 2-trådigt ullgarn från Aade Lõng och med en kant av Kureyon sock från Noro. Kände att kanten satte en häftig touch på sjalen och jag gillar definitivt den stil det blev.



Gatuprataren är på plats. Pappa har ännu så länge inte sett stickningen av kassar från ICA, City-Gross, Hemtex och en gråsvart herrekiperingskasse. Många stannar och pekar och känner på kreationen. Jag är jättenöjd för dels väcker den uppmärksamhet och dels har den plus ett par plastpapperskorgar med forsythiagrenar hållit alla parkerade bilar borta i flera dagar. Jag drar en lättnadens suck för mina anlag för att agera parkeringsvakt är nog trots allt ganska begränsade.

Igårkväll var det nybörjarkurs i stickning hos Tant Thea. Det var fullt fokus från första minuten och med en grupp lärohungriga tjejer så gick de två timmarna jättefort. Efter att ha knåpat med provlappar så var allihop synnerligen sugna på att börja på riktigt. Två babyponchos påbörjades och sex sjalar i Eskimo/Silenzio. Tiden rann iväg och vi hade snabbt passerat de två timmarna. Några stannade medan jag plockade ihop i affären och gav sig inte förrän de bevisat för sig själva att de behärskade att avmaska. Linnea log glatt och undrade om de skulle få komma med i bild i bloggen och jag svarade att givetvis var det planen. Det som hände var att vi allihop blev uppslukade av stickningen, att ingen kom ihåg kameran innan klockan var alldeles för mycket och några redan gått. Tjejer- ni får lova mig att ni påminner mig nästa gång så att ni blir förevigade och kommer med på bild!

Trots att Tant Thea är nyöppnad så har vi fått in flera nya fräscha garner. Kom in och njut av tex Debbie Bliss ECO. Ett Fair trade garn i bomull med underbara modeller.

Förutom det, så fick vi in Zauberball Stärke i knallfärger. När jag var och fixade växelkassa inför nästa vecka så såg jag att Killbergs Bokhandel skyltade med boken "Livets aviga och räta". En idé for genom mitt huvud och två sekunder senare stod jag inne vid deras disk och frågade om vi inte kunde få ha ett nystan eller två, ett par stickor och en logga i deras fönster intill boken. Jag fick ett lika spontant "jovisst" tillbaka. En stund senare var jag tillbaka och lämnade över ett Zauberballnystan i den här kulören och i dem hade vi stuckit ett par korta jumperstickor från Knit Pro och sedan hade vi stämplat ett kort med vår stämpel och skrivit dit "Garn och stickcafé finner du hos Tant Thea". Nu återstår det att se om någon av er hittar stickorna och nystat. Jag kan villigt erkänna att jag njuter av att få vara kreativoch få komma på idéer och genomföra dem.

Jag kan villigt erkänna att jag njuter av att få vara kreativoch få komma på idéer och genomföra dem. Det är en rent barnslig tillfredställelse som jag känner och jag hoppas att den skall hålla i sig lång tid framöver.
Flera kvällar har jag suttit med en tår i ögonen och riktigt varm i hjärtat. Jag kan bara säga ett jättestort tack till alla er som skrivit så positivt om butiken. Tack Queen Mudd, Malinknits, Merete, Eva, Konststycket mfl. Antagligen har jag glömt någon men jag är så oerhört glad över alla positiva reaktioner. Tack alla!!!!

6 kommentarer:

  1. Sjalen blev ursnygg! Väntar gärna på mönstret för fortfarande gäller väl "den som väntar på nåt gott"?

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig möbius! Jag har ett två trådigt ullgarn från Kauni som kanske passa till den?

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fin möbius-sjalen blev! Jag MÅSTE ju lära mig sticka! När finns det en kurs jag kan gå? Insåg faktiskt, när jag höll i Alice stickor, att jag kommer ihåg både räta och aviga, men tror mig inte om mycket mer.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Mailade min anmälan angående stickcaféet men har inte fått något besked om eventuell plats kvar. Kanske har mitt mail kommit vilse i cyberspace...?

    SvaraRadera
  5. Du har fått något av mig, kolla min blogg.

    SvaraRadera
  6. Vad härlig din möbiussjal ser ut och trottoarprataren är ehlt fantastisk. Ha en skön vecka. I Provence skiner solen nu och jag har suttit och njutit en stund på terrassen.

    SvaraRadera