tisdag 30 mars 2010

Ett steg fram, ett steg tillbaka och så ett steg fram igen

Efter att ha lagt all kraft på butiken igår så kände jag mig full av sticklust idag. När vi nu dessutom har fått sommartid och det är ljust när man cyklar hem så känns det ju som om det är mycket kvar av dagen även om klockan är halv sju.

Ramlade ner i soffan för att se "Mästarnas mästare" och med Patagoniastickningen i mitt knä. Visste att jag snart skulle vara klar med första framstycket. Snabbt närmade jag mig avmaskningen för halsringningen. SHIT! Sista flätan måste förkortas annars blir stycket för långt. Satt och tittade på det en stund men kom fram till att det inte skulle se klokt ut med 4 vridningar i flätan med 18varvs mellanrum och så en avslutande där det bara blev 12varv emellan. Trist! Hade planer på att använda kunskapen på det andra framstycket och sedan repa upp det som jag just gjort. Tänkte lite till och kom fram till att jag hade absolut inget att förlora på att testa med att släppa ner alla 8 maskorna som var flätans bredd ända ner till starten och sedan göra en ny fläta med endast 16 varv mellan vridningarna. Lite nervös start men sedan gick det undan. För en timme sedan kunde jag konstatera att chansingen gick hem. Framstycket är klart och blev riktigt snyggt.



Idag var det en artikel om Quenn mudd dvs min väninna Kristina, i Norra Skåne. Min mor som är 80 år, ringde kl 08.20 och berättade att det stod om den stickande, bloggande bibliotekschefen i lokaltidningen. Jättekul! Muddsamlingen som gett upphov till bloggnamnet var ju imponerande. Det är för övrigt all stickning som hon har i sina händer.

Imorgon är det dags för annonsen i lokaltidningen och förhoppningsvis kommer det nya fantastiska garnerna från Tedman och Kvist. Vem kan motstå bomull/linblandningar i två olika tjocklekar och ett mjukt lingarn och utöver det 6 kulörer i ett jättesnyggt effekt/dekor-garn.

Höll på att glömma att vi fick in fyra nya nyanser av lingarnet Kalinka. Cikora, syren är perfekta sommarnyanser.

Välkomna in!

6 kommentarer:

  1. Friskt vågat med flätorna, så bra att du löste det :-) Tack för länken till artikeln om Queen Mudd, den var bra.

    SvaraRadera
  2. Vad bra du löste det :).

    Är du duktig på att virka? Jag har kört fast med rutorna till min klänning... Du får gärna ta en titt på min blogg och se om du kan lista ut om du kan få mig att förstå :)

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. 1000 tack, jag ska prova imorgon :).

    Det är verkligen SOS-läge, jag är ju så gott som klar med klänningen och så fastnar jag med rutorna...

    SvaraRadera
  4. Att du bara vågade göra så med flätan! Tur att allt gick bra. Vilket fint garn den är stickad med.

    SvaraRadera
  5. Du har fått ett hjärta, hämta på min blogg. Tack än en gång!

    SvaraRadera