torsdag 8 april 2010

Önskas köpa - Tidsmaskin

Typ den här!



På Skärtorsdagen kom tre fulla lådor med nyheter från Tedman & Kvist. Underbara garner!



När Thomas visade mig kollektionen så föll jag pladask. Deras bomull och linblandningar i garnerna Colina och Summer Breeze är så rätt. Linet är härligt följsamt och kidmohairen är ljuvlig. Och sist men inte minst...effektgarnet Mango är fullständigt somrigt!



Jag var bara tvungen att ta hem garnerna till butiken och det så snabbt som möjligt.


En skål full av Colina (17m/10cm).

Somriga Mango! Plocka in det ihop med kidmohair in en fluffig sommar sjal. Resultatet finns i skylten hos Tant Thea.


Bomull/lin i en tunnare variant. Jag ser framför mig ett lite glest luftigt linne.


Av den här anledningen så står en tidsmaskin högst på önskelistan inför min födelsedag. Om ni kommer ihåg Oppfinnar Jocke så konstruerade han flera tidsmaskiner med mer eller mindre lyckade utfall. Den tidsmaskin jag önskar skall inte förflytta mig i tid och rum bara göra så att tiden går lite långsammare eller att det blir fler timmar på dygnet.

Jag vill ju hinna sticka upp och fixa mönster på dessa underbara garner. Tänk ett sommarlinne till studenten i vitaste lingarn och runt halsringningen en liten virkad öglekant. Till detta en krans stickad i Mango som man kan knäppa fast i öglekanten. Och vips har man två toppar! En diskret och en iögonfallande häftig. Man kan tom tänka sig att ha flera färger på kransen för att matcha olika kläder.


I Colina vill jag sticka en lätt sommarkofta med halvlånga ärmar. Inga krusiduller utan låta en enkel modell ge rättvisa åt garnet. Inga resårer nederst i ärmar eller liv. Bara upplägg och råa kanter.

I kidmohairen vill jag göra stora mysiga luftiga färgglada kompositioner tillsammans med effektgarnet Mango.

Tror ni min tid räcker till? Inte direkt. Kan man skylta med "Hade tänkt kunna visa det här och det här"?




Måste avsluta med lite klokhet och visdom. Jag pratade precis med den arbetskamrat som var mitt stöd i höstas när jag var i valet och kvalet om vilka beslut jag skulle ta eller inte ta. Hon är ett verkligt energiknippe och samtidigt oerhört vis och klok. När jag berättade att det fortfarande är så oerhört roligt att få positiv feedback kring butiken och sortimentet så gav hon mig rådet att skriva ner kommentarerna i en bok.

-Vet du vad Elisabeth, sa hon. Det kommer riktiga skitdagar också, och då skall du ta fram din bok och läsa och minnas hur glad och nöjd du var.

Så ikväll skall jag skriva ner bl a de fina ord jag hörde när jag var inne i Ericas second hand shop och handlade igår. De gladde mig enormt precis som alla andra vackra ord har gjort.

1 kommentar:

  1. Har faktiskt hört talas om Tant Thea ,får väl bli ett sommarbesök dit sen kan jag tro,så fina garner där e !verkligen !!=)

    SvaraRadera