måndag 19 april 2010

Warning - Overload!

I helgen har vi varit i Göteborg och besökt två garnmässor. Det var häftigt, härligt, stressande, energigivande, uttröttande, upplyftande, pressande, frågeväckande, konstaterande och inte minst otroligt roligt.




Vännen K, Catthis och jag satte oss i bilen direkt i lördags morse och for upp till Scandic Opalen och den garnmässa som Thomas arrangerat. Jag kan direkt avslöja att jag kröp till korset och beställde det bandgarn från Tedman & Kvist som jag tidigare sagt att jag inte skulle ha. Astrids modeller var somriga och enkla och jag tror att beslutet var riktigt.



Ganska snart drog vi vidare till Arken där nästa mässa var. Här blev vi helt betuttade i de modeller som Coats hade tagit fram i garnet Rheuma Thermal Wolle. Det är så väl genomtänkt kollektion men kräver sin stickerska. Skulle själv riktigt gärna äga några av plaggen.



För mig var det jättekul att få ansikten på alla de människor som jag pratar med i telefon. Vi träffade bland annat Paula på Marks & Kattens, Nina på Nysta, Rolf på Coats, Jan på Svart Fåret och Johnny på Onion.


Syftet med mässan från min sida var inte att lägga en massa beställningar. Jag ville insupa intryck och samla på mig fakta för att i ett senare läge göra beställningar. Faktum är att det bara blev lite strumpgarn till hösten från Regia, mer garn från Onion, amigurumigarn från Svarta Fåret.


Det största som hände var nog egetligen de funderingar som startade. Vilken profil skall vi ha? Vilka signaler vill vi sända? Vilka kunder skall vi vända oss till?



När klockan närmade sig 18 så planerade vi en vilostund men då ringde min mobil. Det var Carina från Madame Kruz. Vi bestämde träff och tillsammans med andra halvan av Madame Krux, Monica, så hade jag en alldeles fantastick pratstund ända fram till middagen serverades.


Vi pratade om stickcaféer, mönster, garner, kvaliteter....... och kunde ha fortsatt i timmar kändes det som.


Under middagen hände en rolig, märklig sak. Man undrade från GBF om det fanns några som varit och besökt garnmässan på Opalen. Jag kan direkt erkänna att jag i vissa lägen blir obstinat och ärlig och vårt lilla sällskap från Tant Thea räckte ärligt upp händerna. Men tänk, vi var de enda (förutom Carina och Monica) i hela salen som varit där. Tänk vad märkligt. Jag som tyckt att jag känt igen flera på Arken trots att jag aldrig varit på garnmässa tidigare. Jag måste ju ha misstagit mig grovt, eller var det så att man inte ville berätta att man besökt den andra mässan? Kan det verkligen ha varit så?


Igår bestämde vi oss för att tacka ja till den inbjudan som vi fått av Carina och Monica om att besöka Madame Kruz. Därför avvek vi ett tag från Arken och styrde kosan mot Jörlanda. Vi hade tänkt oss ett snabbt besök men samtalen och hela deras ärliga och inspirerande mottagande av oss gjorde att besöket blev mycket längre.


Personligen kan jag erkänna att helgens absolut största behållning var besöket hos dem. Nu måste jag bara sortera in alla tankar och idéer och få struktur på dem så att jag känner att allt resulterar i ett genomtänkt koncept som jag kan planera utifrån för det var precis det som de hade i sin butik. Tack Carina och Monica! Aldrig kunde jag i min vildaste fantasi tro att jag skulle hitta stickdamer som er!


Efter denna omtumlande upplevelse så återvände vi till Arken och avslutade med några återbesök hos intressanta leverantörer.


Vid fyratiden rullade bilen hemåt och efter ett snabbt besök med inköp i Laxbutiken så landade jag hemma kl 19 och en liten stund senare satt jag med en god laxmiddag framför mig och lite vitt vin i glaset och babblade för fullt om alla upplevelser. Efter ytterligare en liten stund hade maken och sonen förflyttat sig till TV'n och den amerikanska serien Pacific och jag insåg att de fått den dos garn som de orkade med.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att åka på garnmässa. Det borde man kanske unna sig lite oftare. Jag var själv inte där, men kan tänka mig att det var trevligt, både med garn och människor.

    Roligt att följa din butiks utveckling. Lycka till!

    SvaraRadera